Yrityksen blogi | Markkinoinnin tehokas taikakalu
Pienyrittäjän markkinointibudjetti on usein rajallinen, joten moni kaipaa kustannustehokkaita keinoja asiakaskunnan kasvattamiseen ja sitouttamiseen. Sellainen on yritysblogi.
Blogi on tehokas ja monipuolinen markkinoinnin väline, joka
- auttaa kasvattamaan asiakaskuntaasi
- vahvistaa brändiäsi
- herättää luottamusta
- lisää konversioita
- luo kestäviä asiakassuhteita
Lue siis ihmeessä eteenpäin, niin kerron, miten voit saada nämä kaikki
hyödyt yrityksesi markkinointiin ilman suurta taloudellista panostusta.
Tarinankerronnan voima
Blogi on digitaalisen kerronnan monipuolinen kanava. Se antaa sinulle mahdollisuuden jakaa yrityksesi tarinaa, arvoja ja missiota asiakkaillesi. Yritykseesi liittyvien tarinoiden kerronta luo tiiviin yhteyden asiakkaidesi kanssa ja rakentaa heidän alitajuntaansa vahvaa tunnesidettä brändiisi.
Laadukas sisältö on blogissa ykkösjuttu. Se houkuttelee asiakkaat palaamaan artikkeleidesi pariin sekä vahvistaa asiantuntija-asemaasi omalla alallasi. Voit lukea tästä, kuinka kirjoitat hyvän markkinointitekstin.
Kannattaa siis tarjota asiakkaillesi arvokasta tietoa, jonka avulla he voivat ratkaista omia ongelmiaan. Silloin he kiinnostuvat juuri sinun tuotteistasi tai palveluistasi. Näin saat myös sekä uusien että vanhojen asiakkaidesi luottamuksen.
Hakukoneoptimointi (SEO) - näkyvyyttä ja tavoitettavuutta
Nykyään valtaosa kuluttajista aloittaa ostoprosessin hakukoneiden kautta. Sen vuoksi hakukoneoptimoinnista, eli SEO:sta, on tullut kriittisen tärkeää. Yrityksen blogi tarjoaa loistavan mahdollisuuden parantaa hakukonenäkyvyyttäsi ilman massiivista mainosbudjettia.
Blogiteksti on mainio keino herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostus heti ostopolun alussa, kun hän vasta etsii aiheesta tietoa netistä.
Oleellinen tekijä hakukonenäkyvyydessä on oikeiden avainsanojen käyttö. On siis tärkeää tehdä heti alkuun avainsana-analyysi. Kirjoita blogikirjoituksia, jotka käsittelevät aiheita, joista potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa. Kun käytät oikeita avainsanoja sopivassa määrin, ja tarjoat lisäksi laadukasta sisältöä, hakukoneet nostavat blogitekstisi korkeammalle hakutuloksissa.
Lue hakukoneoptimoinnin viidestä kulmakivestä ja opi itse perusteet.
Kohdennettu liikenne tuo sitoutuneita asiakkaita
Yrityksen blogi houkuttelee ihmisiä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita alastasi tai tuotteistasi. Tämä kohdennettu liikenne tuo blogillesi laadukkaita lukijoita, jotka ovat jo todennäköisesti halukkaita tutustumaan tarkemmin tarjoamiisi ratkaisuihin.
Voit parantaa kohdentamista entisestään kirjoittamalla blogiartikkeleita, jotka vastaavat suoraan kohdeyleisösi kysymyksiin ja tarpeisiin. Näin lisäät myös asiakkaidesi sitoutuneisuutta.
Kannattaa siis keskittyä jokaisessa blogiartikkelissasi vain yhteen aiheeseen. Voit kirjoittaa aiheista, joita tiedät asiakaskuntasi pohtivan, tai voit kysyä olemassa olevilta asiakkailtasi, mistä he haluavat lisää tietoa.
Kirjoita siis siitä, mikä asiakkaitasi kiinnostaa ja mistä on heille hyötyä. Vaikka kaikki lukijat eivät olisi vielä asiakkaitasi, he voivat olla sitoutuneita blogiisi ja ostotarpeen tullessa ajankohtaiseksi ei ole epäilystä, kenen puoleen he kääntyvät.
Vuorovaikutuksella luottamusta
Yrityksen blogi ei ole välttämättä vain yksisuuntainen viestintäkanava. Se tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen asiakkaidesi kanssa. Voit lisätä blogiisi viestikentän, jossa voit vastata lukijoiden kysymyksiin ja kommentteihin.
Vastaamalla ja osallistumalla keskusteluihin osoitat, että välität asiakkaistasi ja heidän mielipiteistään. Tämä vuorovaikutus luo luottamusta ja yhteisöllisyyttä, mikä voi parhaimmillaan johtaa pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että mikäli annat lukijoille mahdollisuuden kommentoida, tulisi sinulla olla aikaa myös vastata heille. Muutoin luottamuksen rakentaminen kääntyy pian sinua vastaan.
Brändin rakentaminen
Brändin rakentaminen ei ole pelkästään suurten yritysten etuoikeus. Pienyrittäjänä voit käyttää blogia apuna brändisi vahvistamiseen. Kirjoita sisältöä, joka heijastaa brändisi arvoja, persoonallisuutta ja ainutlaatuisuutta.
Erotu kilpailijoista! Luo tunnesidettä asiakkaisiisi tarinoiden voimalla ja laita itsesi ja persoonasi peliin.
Kun viestintäsi on johdonmukaista ja heijastaa brändiäsi, rakennat automaattisesti vahvaa ja tunnistettavaa brändiä, joka erottuu kilpailijoista. Kannattaa pitää mielessä myös blogisi visuaalinen ilme, jotta myös se on brändisi ilmeen mukainen.
Konversioiden lisääminen – ostopolulla eteenpäin
Vaikka blogi ei ole suora myyntikanava, se voi silti ohjata lukijoita toimimaan. Yrityksen blogi on tarvittaessa tehokas liidien keräämisen väline. Blogi on erinomainen markkinoinnin väline asiakkaan ostopolun alkupuolella.
Käytä houkuttelevia Call-to-Action (CTA) -painikkeita ohjaamaan lukijoita syvemmälle sivustollesi. Kannusta heitä toimintakehotteilla lukemaan enemmän aiheesta. Voit myös lisätä blogiartikkeliisi toimintapainikkeen suoraan myyntisivullesi, jos se sopii aihepiiriin.
Blogi on myös hyvä paikka mainostaa uutiskirjettäsi. Voit lisäksi tarjota ilmaisia oppaita, e-kirjoja tai webinaareja, jotka auttavat lukijoita ratkaisemaan heidän ongelmiaan. Kun he ovat ilmaisseet kiinnostuksensa, sinulla on mahdollisuus jatkaa heidän sitouttamistaan ja muuttaa kiinnostus kaupaksi.
Sisältömarkkinoinnin monitoimi-ihme
Pienyrittäjänä sinulla on mahdollisuus käyttää yrityksen blogia edullisena, mutta monipuolisena markkinoinnin työkaluna. Tarinankerronta, hakukoneoptimointi, kohdennettu liikenne, brändin rakentaminen, asiakassuhteiden syventäminen ja konversioiden lisääminen ovat kaikki osa tätä tehokasta strategiaa.
Bloggaamisen on hyvä olla säännöllistä ja johdonmukaista. Mikäli sinulla ei ole itselläsi aikaa tai osaamista kirjoittaa yrityksesi blogia, niin teen sen puolestasi.
Yrityksen blogi on pieni, mutta tuottava investointi brändiisi, asiantuntijuuteesi ja pitkän aikavälin menestykseesi. Blogit jäävät elämään verkkoon ja maksavat itseään takaisin usein monin kertaisena vielä useiden vuosien ajan.
Olethan jo tilannut uutiskirjeeni? Saat sen tilattua sivun alaosasta ja sitä kautta pääset sisäpiiriini, jolloin saat suoraan sähköpostiisi ilmaiseksi rahanarvoisia yrittäjän markkinointivinkkejä.
🩵:lla Mirva
#sanoillasydamiin