Näin kirjoitat hyvän mainostekstin Vinkit yrittäjän markkinointiin

03.05.2023

Copywritingin eli markkinointikirjoittamisen tarkoitus on saada asiakkaasi toimimaan tavoitteesi mukaisesti.

Mainostekstille tärkeää on, että se herättää positiivisia tunteita kohderyhmässäsi. Myyvän copyn perustana on ihanneasiakkaasi tunteminen sekä sanoilla vaikuttamisen taito.

Se on paljon enemmän kuin pelkkää sisällöntuotantoa.

 

Mitä markkinointiviestintä on?

Lähes kaikki kirjallinen viestintäsi asiakkaan suuntaan on markkinointiviestintää. Esimerkiksi kotisivut, uutiskirjeet, blogit, somejulkaisut ja—mainokset, printtimainokset, esitteet ja jopa käyntikortit. Nykyään markkinointitekstit voivat olla myös vuorovaikutteista keskustelua asiakkaan kanssa somekanavien keskustelujen tai yksityisviestien kautta.

Markkinointiviestinnän määritelmissä kuitenkin korostuu tavoitteellisuus. Viestilläsi pitää siis olla jokin ennalta määritelty tavoite. Esimerkiksi lisätä yrityksen myyntiä, tunnettavuutta tai sitouttaa asiakkaita. 

Hyvä mainosteksti on mielenkiintoista, informoivaa ja asiakasta viihdyttävää. Se on myös rehellistä ja oman brändin näköistä. Tärkeintä on, että se tarjoaa ratkaisuja asiakkaan ongelmaan. Mainostekstissä ei siis kannata vain hehkuttaa hienoa tuotetta ja sen ominaisuuksia vaan nostaa estradille valokeilaan tuotteen asiakkaalle tarjoamat hyödyt.

Joogakoulun kannattaa mainostaa elinvoimaisuutta, kiinteää vartaloa ja levollista mieltä mieluummin kuin uutta erikoista joogatunnin nimeä. Retkeilykauppa voisi mainostaa makuualustaa makoisilla unilla teknisten ominaisuuksien sijaan. Autokaupan ei kannata myydä uutta autoa hienoilla lisävarusteilla vaan turvallisuutta ja ajonautintoa.

Millaista on hyvä mainosteksti?

Toimiva mainosteksti on selkeää ja helppolukuista, mutta samalla mielenkiintoista ja vivahteikasta. Tylsää tai vaikeaselkoista tekstiä harva jaksaa lukea paria virkettä pidemmälle.

Lukijat ovat nykyään melko kärsimättömiä ja informaatiotulvaan hukkumisen partaalla, joten vastaanottajan mielenkiinto pitää herättää sekunneissa. Aloitus ja ennen kaikkea otsikko on siis ratkaisevan tärkeää valita huolella.

Lisäksi onnistunut markkinointiteksti:

  • Tarjoaa asiakkaalle hyödyllistä ja laadukasta sisältöä
  • Johdattelee asiakasta lempeästi kohti ostopäätöstä
  • On napakkaa ja selkeää
  • Pitää mielessä kohderyhmän
  • Herättää tunteita
  • Huomioi asiakkaan ostopolun eri vaiheet
  • Sopii omaan brändiin
  • Puhuu asiakkaan kieltä
  • Vastaa siihen mitä alussa (otsikossa) lupaa
  • Sisältää aina toimintakehotteen, esim. lue lisää, pyydä tarjous, osta täältä!

Taustatyö on mainoskirjoittamisen kulmakivi

Hyvä copy ei synny itsestään vaan se vaatii yleensä paljon työtä ennen itse kirjoitusprosessia. Tärkeintä on selvittää perusteellisesti, kuka ja minkälainen on ihanneasiakkaasi. Pyrkimyksesi on päästä ihanneasiakkaasi pään sisälle ja kirjoittaa suoraan hänelle. Lue täältä lisää ihanneasiakkaasi tuntemisesta. 

Mikä on asiakkaasi ongelma? Mitä hyötyä hänelle on tuotteestasi tai palvelustasi?

Tuotetuntemus on tietysti myös tärkeää, mutta se sinulla onkin toivon mukaan hanskassa. Mikäli kuitenkin myymäsi tuote on sinullekin tuore tuttavuus, niin tee kotiläksysi ja opiskele mitä myyt.

Jos julkaiset myyntitekstisi verkossa, on kannattavaa myös hakukoneoptimoida teksti. Myyvälläkään tekstillä ei ole virkaa, mikäli kukaan ei näe sitä. SEO:akin pitäisi siis vähän opiskella, ainakin jos nyt mietit googlettavasi, että mitä se tarkoittaa. Lue täältä lisää SEO:n viidestä kulmakivestä. 

Kaikki alkaa avainsana-analyysista. Tärkeää on tutkia, millä hakusanoilla myymääsi tuotetta tai palvelua netistä ihmiset voisivat etsiä. Kannatta myös huomioida, kuinka kilpailtuja nämä avainsanat ovat.

Tarvitset siis avainsanoja, joilla potentiaaliset asiakkaasi vastaavia juttuja verkosta hakevat. Ei kuitenkaan kannata yrittää heti alkuun kamppailla leijonaa vastaan eli lähteä liikkeelle kaikkein suositummista hakusanoista. Hakukoneoptimoidussa tekstissä kannattaa valitsemiasi avainsanoja käyttää ainakin otsikoissa ja sopivassa suhteessa tekstin sisällä. 

Markkinointiviestin perustana on sisältö

Hakukoneoptimoitu teksti ei kuitenkaan ole markkinointitekstiä ilman kiinnostavaa sisältöä.

Monet yritykset käyttävät paljon rahaa ja aikaa visuaalisen ilmeensä hiomiseen. Brändivärit, logot ja houkuttelevat kuvat ovat toki tärkeitä ja ne auttavat herättämään asiakkaan huomion. Pelkästään niillä harvemmin kuitenkaan myydään mitään, jollei sanoissa ole asiakkaan tunteita herättävää sisältöä.

Ostopäätöksiin vaikuttaa yleensä aina enemmän tunne kuin järki.

 Asiakkaan eri ostopolun vaiheissa hän tarvitsee erilaista tietoa. Toisissa ohjaa enemmän fiilikset ja toisissa rationaalinen puoli. Alussa tunne herättää mielenkiinnon. Harkintavaiheessa järki hakee informaatiota ostopäätöksen tueksi. On siis hyvä sisältöä suunnitellessa pitää mielessä myös asiakkaan ostopolku ja huomioida sen eri vaiheet. Missä kohtaa polkua hän on menossa?

Hyvä markkinointiteksti auttaa asiakasta hänen polullaan eteenpäin, viihdyttää häntä matkalla kohti ostopäätöstä ja sitouttaa hänet yritykseesi kaupan klousaamisen jälkeen.

Paras vinkkini yrittäjälle

Hyvä kirjoittaja ei tarkoita hyvää mainoskirjoittajaa. Se on vain hyvä pohja. Copywritingia pitää oppia ja opiskella, se ei ole luonnonlahja.

Sanoilla kikkailu, oikeakielisyys tai korulauseet eivät tee vaikutusta asiakkaaseen, vaan tarvitaan myös vaikuttamisen psykologian tuntemusta, myynnin ja markkinoinnin osaamista ja luovuutta. Sekä nykyään vähintään SEO-optimoinnin perusteita.

Kertomillani vinkeillä ja faktoilla pääset kuitenkin hyvään alkuun, jos sinua on siunattu ripauksella luovuutta ja kirjoitustaitoa.

Paras vinkkini kuitenkin on palkata avuksi markkinointikirjoittamisen ammattilainen eli copywriter.

Näin säästät säkkikaupalla sitä kaikista kullan arvoisinta pääomaa eli omaa aikaasi. Ehkä myös hermojasi.

Mikäli haluat vaikuttaa sanoilla suoraan asiakkaidesi sydämiin, niin ota yhteyttä minuun, niin teen markkinoinnin suunnittelu- ja kirjoitushommat puolestasi ja sinä voit keskittyä palvelemaan asiakkaitasi ja laskemaan kasvavaa kassavirtaa. Sekä nauttia ennen kaikkea vapaa-ajastasi, jota sinulle vapautan!

Voit myös tilata uutiskirjeeni sivun alaosasta, jolloin pääset sisäpiiriini ja saat suoraan sähköpostiisi ihan ilmaiseksi rahanarvoisia yrittäjän markkinointivinkkejä. 

🩵:lla Mirva

#sanoillasydamiin