Kuinka kirjoitat kiinnostavia ja vaikuttavia somepäivityksiä?
Somessa asiakkaiden huomiosta kanssasi kilpailevat niin kissavideot, mehevät meemit kuin ystävien lomakuvat. Miten sinä voit pienyrittäjänä varmistaa, että juuri sinun somepäivityksesi kiinnittävät lukijan huomion, herättävät tunteita ja saavat aikaan toimintaa?
Tässä blogissa pureudun siihen, miten luot napakoita ja vaikuttavia tekstiperusteisia somepostauksia Facebookiin ja Instagramiin.
Mikä tekee somepostauksesta toimivan?
Vaikuttava somepäivitys syntyy huolellisesta suunnittelusta ja kirkkaasta tavoitteesta. Mieti aina ensin, mitä haluat päivitykselläsi saavuttaa. Onko tavoitteena houkutella uusia asiakkaita, sitouttaa nykyisiä vai kasvattaa näkyvyyttäsi?
Lisäksi toimiva somepostaus herättää tunteita: ilo, yllätys tai inspiroiva ajatus saa lukijan pysähtymään.
Tärkeää on myös huomioida visuaalisuus. Kiinnostava aiheeseen liittyvä kuva tai video herättää lukijan kiinnostuksen. Tosin kuvia ja videoita vilisevissä feedeissä myös tekstipostaukset toimivat hyvin. Laita kuvaksi kiinnostava napakka otsikko, joka houkuttaa lukemaan lisää. Paras combo on yhdistää houkuttelevaan kuvaan tai videoon kiinnostava otsikko.
Muista myös, että hyvä postaus kertoo selkeästi heti alkuun hyödyt. Mieti ja kiteytä ensimmäiseen lauseeseen, miksi tämä postaus kiinnostaisi juuri sinun kohdeyleisöäsi.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisempänä tärkeänä palikkana on toimintakehote. Ohjaa lopussa lukijaa selkeällä kehotteella haluamaasi suuntaan, oli se sitten kommentointi, tykkäys tai linkin klikkaaminen.
Napakka teksti = suuri vaikutus
Nykyinen someyleisö on hurjan kärsimätön – sekuntien viiveellä voit menettää lukijan. Siksi tekstin on oltava ytimekästä, mutta vaikuttavaa. Näin onnistut:
- Aloita koukulla: Kysymys, provosoiva väite tai kiinnostava fakta kiinnittää huomion heti. Esimerkiksi: Tiesitkö, että aktiivinen postailu somessa voi kasvattaa asiakasmäärääsi jopa 30%?
- Puhu kohdeyleisösi kieltä: Unohda monimutkaiset termit ja käytä sanoja, joita asiakkaasi oikeasti ymmärtävät ja itsekin käyttävät. Rento puhekielisyys sopii usein hyvin someen, mutta muista silti hyvä suomen kieli, jossa pilkut, pisteet ja yhdyssanat ovat kohdillaan.
- Rakenna selkeitä lauseita: Käytä lyhyitä kappaleita ja emojeita elävöittämään tekstiä. Esimerkiksi 🌟 tai 💡 voi tehdä postauksesta helpommin lähestyttävän. Somessa yhden tai kahden virkkeen kappaleet toimivat, sillä muutoin teksti näyttää pienellä kännykän ruudulla pitkältä pötköltä.
- Testaa postauksen pituutta: Joissakin tilanteissa muutama sana riittää, kun taas toisinaan voit kertoa lyhyen tarinan. Molemmat voivat toimia – kokeile ja vuorottele! Voit myös käyttää Instagramissa hyödyksi pidemmissä teksteissä kuvakaruselleja, joihin voit houkuttelevasti kasata tekstin pääpointit.
Millainen visuaalisuus toimii Metan kanavilla?
Vaikka postauksen teksti ja sanoma on tärkeää, visuaalisuus kruunaa päivityksen ja herättää huomion. Hyödynnä julkaisuissasi kuvia, joissa on selkeä fokus ja ne sopivat brändisi tyyliin. Kuvien ei tarvitse olla hienoja valokuvaajan otoksia, vaan myös itse ajatuksella kännykällä ottamasi kuvat toimivat. Pyri silti hyvään laatuun kuvissa.
Vältä myös liian pientä tai vaikealukuista fonttia kuvissa – niitä on vaikea lukea kännykän pienellä ruudulla. Tärkeää on myös huomioida värit: erottuvathan tekstit taustasta?
Selkeä tumma fontti erottuu vaaleasta taustasta vaaleata fonttia paremmin. Jätä koukeroiset fontit vain korostuksiin. Käytä kuvissa tarpeeksi isoa fonttia, jotta se on helppo lukea pieneltäkin ruudulta. Kumpi postausesimerkki sinusta on vaikuttavampi?
Muista yhtenäinen ilme, joka vahvistaa brändiäsi. Käytä
aina samoja muutamia eri fontteja, värejä ja grafiikkatyylejä kaikissa
julkaisuissasi brändin tunnistettavuuden parantamiseksi.
Testaa ja analysoi – onnistuminen ei ole sattumaa
Vaikuttavan somepostauksen kirjoittaminen on taito, jonka voi kuka vain oppia. Muista kuitenkin, että kukaan ei osu aina maaliin ensimmäisellä yrityksellä. Tee siis rohkeasti testejä:
- Analysoi dataa: Metan analytiikkatyökalut tarjoavat arvokasta tietoa siitä, mikä sisältö toimii. Mikäli sinulla ei vielä ole Instagramin ammattilaistili ja Facebookin Business Suite käytössä, niin ota ne heti työn alle. Niiden kautta saat tärkeää tietoa postaustesi toimivuudesta. Tykkäykset eivät kerro kaikkea!
- Kokeile erilaisia tyylejä: Mikä toimii parhaiten – humoristinen, informatiivinen vai henkilökohtainen sävy? Muista kuitenkin mukailla brändisi äänensävyä. Millaista mielikuvaa haluat asiakkaillesi viestiä?
- Kysy yleisöltäsi: Joskus paras tapa selvittää, mitä yleisö haluaa, on kysyä suoraan! Osallistuttamalla yleisöäsi myös algoritmit kiittävät.
Tee seuraavasta postauksestasi huippu
Nyt kun tiedät peruspalikat toimivan somepäivityksen kirjoittamiseen, on aika laittaa opit käytäntöön. Muista, että jokainen postaus on tilaisuus kasvattaa brändiäsi ja tavoittaa uusia asiakkaita. Älä suotta himmaile ja mieti turhan paljon sisältöä. Tärkeintä on, että tililläsi on elämää!
Kirjoita rohkeasti, kokeile uusia ideoita ja pidä hauskaa – some voi olla yhtä inspiroivaa sinulle kuin yleisöllesi. Ja lohduttavaa on myös se, että kukaan ei muista huonoa postausta enää parin minuutin päästä – mutta kiinnostavan postauksen moni saattaa jopa tallentaa itselleen.
Mikäli itselläsi ei kuitenkaan aika tai mielenkiinto yksinkertaisesti vain
riitä, mutta haluaisit vaikuttavia somepostauksia brändillesi, niin anna minun
auttaa!
Ota yhteyttä, niin hoidan somen puolestasi - sinun toiveidesi mukaan.
🩵:llä Mirva
#sanoillasydämiin