Hakukoneoptimoinnin perusteet | SEO:n viisi kulmakiveä
Tehokas hakukoneoptimointi (SEO) tuo merkittävää kilpailuetua pienyrittäjälle nykypäivän digitaalisessa maailmassa. Verkkosivusi sijoittuminen korkeammalle Googlen hakutuloksissa lisää huomattavasti yrityksesi näkyvyyttä ja tuo sinulle uusia asiakkaita.
Kerron tässä blogiartikkelissa hakukoneoptimoinnin peruspointit, jotka jokaisen verkkotekstien kirjoittajan on hyvä ymmärtää SEO-sisällön luomisesta. Näillä eväillä pääset hyvin alkuun Google-näkyvyytesi parantamisessa.
1. Avainsanat: Ymmärrä kohderyhmäsi hakuaikeet
Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin peruskivi. Ne ovat sanoja tai lauseita, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi netistä. Aluksi on tärkeää tehdä avainsana-analyysi, jotta tiedät, mitkä ovat juuri sinun tarkoitukseesi sopivat termit.
Tässä kohtaa ei pidä luottaa vain omaan intuitioon ja oletuksiin, vaan todella tutkia erilaisien avainsanojen suosiota. Tähän tarkoitukseen löytyy netistä ilmaisia ohjelmia, esimerkiksi Ahrefs.
Liian suosittujen avainsanojen kanssa ei kannata lähteä kilpailemaan, mutta pitää valita silti sanat tai lauseet, joilla ihmiset ovat hakeneet vastaavia tuotteita ja palveluita. On hyvä myös tarkistaa Googlesta incognito-tilassa, millaisia tuloksia avainsanoilla tulee ja sopivatko ne sinun tarkoitukseesi.
Esimerkiksi, jos omistat lemmikkieläintarvikeliikkeen, hyviä avainsanoja voisivat olla "laadukas koiranruoka" tai "parhaat kissan lelut". Toisaalta taas avainsanalla "laadukas koiran ruokinta" tulee todennäköisesti aivan vääränlaisia hakutuloksia.
Annan vielä esimerkin liian yleisestä avainsanasta. Jos sinulla on kampaamo Helsingissä, on pelkkä "kampaamo" todella kilpailtu avainsana, sen sijaan "kampaamo Helsingissä" tuottaa jo paremmat sijoitukset Googlessa.
2. Laadukasta ja houkuttelevaa sisältöä
Avainsanat ovat tekstin perusta, mutta laadukas sisältö saa asiakkaan jatkamaan lukemista. Sen tulee vastata lukijan tarpeisiin ja kysymyksiin. Kirjoita siis hyödyllistä ja kiinnostavaa tekstiä, joka houkuttelee tutustumaan yritykseesi lisää.
Verkkoteksteissä kannattaa pitää kappaleet lyhyinä sekä teksti helposti luettavana ja selkeästi jäsenneltynä. Käytä myös sellaista termistöä, jota asiakkaat käyttävät. Esimerkiksi kauppias saattaa puhua naisten jalkineista, mutta todennäköisemmin ostaja hakee tuotteita hakusanalla naisten kengät.
Älä sorru avainsanojen liialliseen käyttöön, sillä avainsanatulva on enemmänkin haitallista kuin arvokasta hakukoneiden silmissä. Kirjoita luontevaa tekstiä, jossa käytät avainsanoja maltillisesti niille sopivissa kohdissa.
Kannattaa myös hyödyntää avainsanojen synonyymeja.
Kuvilla, kaavioilla, väliotsikoilla, tiivistelmillä ja listauksilla luot vaihtelevuutta ja kiinnostavuutta sisältöösi. Muista ennen kaikkea kirjoittaa sisältöä, jota potentiaaliset asiakkaasi hakevat netistä. On turha tuottaa sisältöä, jota kukaan ei kaipaa.
3. Page Title ja metakuvaus: Ensivaikutelma Googlessa
SEO-otiskon eli page titlen ja metakuvauksen rooli on verrattavissa kirjan nimeen ja takakanteen. Niiden kummankin optimointi on ensiarvoisen tärkeää, koska ne kertovat hakukoneen käyttäjälle, miksi juuri sinun sivusi ansaitsee heidän klikkauksensa.
Page title on se värillinen otsikko, jonka näet hakutuloksissa, kun taas metakuvaus on Page titlen alla oleva lyhyt kuvaus siitä, mitä sivu sisältää. Google luo nämä itse, jollet optimoi niitä. Joskus myös Google saattaa päättää, että hänen versionsa on sinun kirjoittamaasi parempi.
Käytä valitsemiasi avainsanoja page titlessä ja metakuvauksessa, mutta tee se houkuttelevasti ja napakasti. Näissä on nimittäin vain rajoitettu merkkimäärä, joka on SEO-otsikossa 60 merkkiä ja metakuvauksessa 160 merkkiä. Metakuvauksessa on hyvä olla lopussa toimintakehoite.
4. Otsikoiden optimoinnin tärkeys
Selkeät otsikot auttavat sekä käyttäjiä että hakukoneita ymmärtämään sivusi rakennetta ja sisältöä. Käytä avainsanoja otsikoissa, mutta älä unohda sisällön merkitystä. Tee otsikoista myös kiinnostavia. Pääotsikon vetävyys usein ratkaisee, että luetaanko juttuasi pidemmälle.
Moni lukija vain silmäilee tekstin läpi ja hyvät informatiiviset otsikot auttavat saamaan nopeasti yleiskuvan sisällöstä. Käytä pääotsikoita (H1) ja alaotsikoita (H2, H3), jotka jaottelevat tekstin.
Esimerkiksi jos kirjoitat artikkelia terveellisestä ruokavaliosta, käytä pääotsikkona: "Terveellinen ruokavalio: Vinkit tasapainoiseen syömiseen". Alaotsikot voivat olla: "Kasvikset ja vihannekset" ja "Proteiinirikkaat ruoka-aineet".
5. Linkitykset opastavat tietä ja lisäävät luotettavuutta
Tekstiisi upotetut linkit ovat kuin tienviittoja, jotka opastavat kävijöitäsi sivustollasi eteenpäin. Sisäiset linkit auttavat käyttäjiä siirtymään eri sivujesi välillä ja ne auttavat myös hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakennetta. Sisällytä siis tekstiin linkkejä aiheeseen liittyviin muihin sivustosi sivuihin.
Ulkoiset linkit taas ohjaavat lukijan tutkimaan aihetta lisää ulkopuoliselle sivustolle. Muista linkata vain luotettavia ja relevantteja sivuja. Ne voivat vahvistaa myös sinun sisältösi luotettavuutta sekä auttaa sinua rakentamaan verkostoja.
Saatat saada myös muut linkkaamaan sinun sivustosi omassa tekstissään.
SEO on jatkuvaa työtä
Hakukoneoptimointi voi aluksi tuntua monimutkaiselta, mutta voit vahvistaa merkittävästi sijoitustasi hakukoneissa, kun
- käytät oikeita avainsanoja
- tuotat laadukasta sisältöä
- optimoit page titlen ja metakuvauksen
- käytät tehokkaita otsikoita
- hyödynnät linkityksiä.
Nouseminen Googlessa vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja jatkuvaa seurantaa, mutta palkinto – näkyvyys ja uudet asiakkaat – on kaiken vaivan arvoinen. Hakukoneoptimoinnilla saat jatkuvasti uutta kävijävirtaa sivuillesi ilman mainontaa.
Hakukoneoptimointi ei ole vain yksi tekniikka, vaan monen näkökulman huomioimista. Nyt käsittelin vain sisällön optimointia, tekninen SEO on sitten ihan oma maailmansa, joka kannattaa yleensä jättää ammattilaisille. Niin minäkin teen 😊
Mikäli sisällön optimointikin tuntuu liian työläältä opetella, tai haluat säästää sen ajan muuhun, niin ota minuun yhteyttä. Kirjoitan puolestasi Googlen rakastamat tekstit ja voin myös hakukoneoptimoida vanhat, jo valmiit tekstisi.
Olethan jo tilannut uutiskirjeeni? Saat sen tilattua sivun alaosasta ja sitä kautta pääset sisäpiiriini, jolloin saat suoraan sähköpostiisi ilmaiseksi rahanarvoisia yrittäjän markkinointivinkkejä.
🩵:lla Mirva
#sanoillasydamiin